Pressen / Produkt- og servicenyheter / Atlas Copco Underground Rock Excavation og Remote Control Technologies (RCT) slår seg sammen for å tilby automatiseringsløsninger for mobilt utstyr til den underjordiske gruveindustrien.

2014-10-22

Underjordisk gruvedrift blir stadig mer krevende. Problemer forbundet med dypere malmforekomster, økende kostnader og krav om større samfunnsansvar fortsetter å presse den økonomiske bærekraften til mange operasjoner. For å svare på disse utfordringene har Atlas Copco og RCT blitt enige om å slå seg sammen for å tilby et omfattende utvalg av automatiseringsløsninger som vil levere sikker, effektiv gruvedrift.

Atlas Copco og RCT er to ledende navn i gruveindustrien, og begge har en rekke automatiserte løsninger for økt sikkerhet og produktivitet for mobilt utstyr for gruvedrift. Mens Atlas Copcos løsninger fokuserer hovedsakelig på maskiner som bruker det velkjente RCS-kontrollsystemet, leverer RCT løsninger som er perfekt tilpasset noen av de eldre produktene fra Atlas Copco, som fortsatt er populære arbeidsverktøyer i bransjen.

Ved å kombinere kompetanse og løsninger på denne måten kan Atlas Copco og RCT tilby et bredt spekter av fjernkontroll- og styringssystemer for mesteparten av Atlas Copcos maskinportefølje med gruveutstyr.

Som Julian Reynolds, produktsjef for Atlas Copco, forklarer det: "Grunnen til at vi besluttet å arbeide med RCT er ganske enkel – vi har noen eldre eller nylig innkjøpte maskinmodeller i vår portefølje der vi for øyeblikket ikke tilbyr et omfattende utvalg av automatiseringsløsninger. Vi må være i stand til å tilby disse maskinene med lignende automatiseringsfunksjonalitet som kunder kan finne på våre nyere generasjoner av utstyr. Samarbeidet med RCT gir oss muligheten til å gjøre dette, og vi er glade for at et slikt anerkjent selskap deler vårt syn på hvor viktig det er å levere sikker produktivitet."

Phil Goode, Senior Business Development Manager for RCT, forklarer videre: "Hensikten er at Atlas Copco og RCT skal utgjøre en felles front for å løse problemer knyttet til sikkerhet eller produktivitet som kunden måtte oppleve. De får tilgang til ekspertise fra begge organisasjoner for å sikre at en automatiseringsløsning er tilgjengelig, som oppfyller deres spesifikke behov, uansett hvilke typer Atlas Copco-maskiner de har. Vi har jobbet med Atlas Copco tidligere, og utvidelsen av dette samarbeidet er et stort steg fremover."

Atlas Copco Underground Rock Excavation er en divisjon innenfor Atlas Copcos forretningsområde for Berg- og Gruveteknikk. Divisjonen utvikler, produserer og markedsfører et bredt utvalg av utstyr for tunnelarbeid og gruvedrift for en rekke underjordiske bruksområder over hele verden. Divisjonen fokuserer sterkt på nyskapende produktdesign og kundestøttesystemer for ettermarkedet, som gir kunden merverdier. Divisjonens hovedkontor og viktigste produksjonsanlegg ligger i Örebro i Sverige.

Remote Control Technologies Pty Ltd (RCT) er et heleid australsk selskap som spesialiserer seg på produksjon og installasjon av produkter innen sikkerhet og produktivitet for gruvevirksomhet, mobilt utstyr, masseforflytning, transport, landbruk, konstruksjon og materialbehandling. RCT har vært i bransjen i over 40 år og kan vise til velutprøvde, kundedrevne løsninger innen sikkerhet og produktivitet, bransjeledende nyskapninger og enestående kundeservice