Atlas Copco har fullført oppkjøpet av italiensk pumpeprodusent

2016-01-12

Stockholm i Sverige, 12. januar 2016: Atlas Copco, en ledende leverandør av bærekraftige produktivitetsløsninger, har fullført oppkjøpet av Varisco, en italiensk pumpeprodusent med et globalt salgsnettverk.

Atlas Copco – pumpeprodusenten Varisco
Varisco er basert i Padua i nærheten av Venezia i Italia og hadde en omsetning i 2014 på 30 millioner euro kroner (270 millioner svenske kroner). Bedriften sysselsetter ca.135 personer. Varisco, som ble grunnlagt i 1932, er kjent verdenskjent for design og produksjon av høykvalitetspumper som brukes av et bredt spekter av kunder. Pumpene er vanligvis brukt til å fjerne uønsket vann eller andre væsker ved anleggsarbeid, i gruvedrift, og innen olje- og gassindustrien. De brukes også i industrielle prosessanlegg og til flomberedskap.

Varisco blir en del av Portable Energy-divisjonen under Anleggsteknikk. Partene har blitt enige om ikke å offentliggjøre kjøpesummen.

Atlas Copco kunngjorde 9. desember 2015 at de hadde inngått en avtale om oppkjøp av Varisco.

• Andrew Walker, direktør for forretningsområdet Anleggsteknikk
  • Ola Kinnander, PR-ansvarlig
    +46 8 743 8060 eller +46 70 347 2455

Atlas Copco er en verdensledende leverandør av bærekraftige produktivitetsfremmende løsninger. Gruppen leverer innovative kompressorer, vakuumløsninger og luftbehandlingssystemer, anleggs- og gruveutstyr, elektriske verktøy samt monteringssystemer. Atlas Copco utvikler produkter og tjenester som fokuserer produktivitet, energieffektiv, sikkerhet og ergonomi. Selskapet ble grunnlagt i 1873, har hovedkontor i Stockholm, og driver virksomhet i mer enn 180 land. I 2014 hadde Atlas Copco en omsetning på 94 milliarder svenske kroner (10,3 milliarder euro) og mer enn 44 000 ansatte.

Atlas Copcos forretningsområde Bygg- og Anleggsteknikk leverer anlegg- og rivingsutstyr, transportable kompressorer, pumper og generatorer, lystårn samt asfaltutleggere og freser. Forretningsområdet tilbyr service og spesielle utleietjenester gjennom et globalt nettverk. Bygg- og Anleggsteknikk utvikler nyskapende løsninger som gir bærekraftig produktivitet innen infrastruktur, anleggsvirksomhet, olje og gass, energi, boring samt veiutbyggingsprosjekter. Hovedenhetene for produktutvikling og produksjon ligger i Belgia, Tyskland, Sverige, USA, Kina , India og Brasil.