Atlas Copco fullfører oppkjøpet av amerikansk spesialist på bolteløsninger

2015-01-05

Stockholm i Sverige, 5. januar 2015: Atlas Copco, en ledende leverandør av bærekraftige produktivitetsløsninger, har fullført oppkjøpet av Titan Technologies International Inc., en leverandør av kraftige bolteverktøy til olje og gass samt andre industrier.

Titan Technologies, basert i amerikanske Clifton i New Jersey, selger hydrauliske momentnøkler i tillegg til pumper og tilbehør. Produktene brukes for å sikre faste koblinger under stort trykk, for eksempel på oljerigger, i vindmølleparker, skipsverft og på broer. Selskapet, som var privateid, hadde inntekter i 2014 på om lag 35 millioner svenske kroner (5 millioner amerikanske dollar) og 14 ansatte.

Oppkjøpet trådte i kraft 31. desember 2014. Den oppkjøpte virksomheten blir del av Chicago Pneumatic Tools-divisjonen i forretningsområdet Industriteknikk.

Atlas Copco kunngjorde 16. desember 2014 at de hadde inngått enighet om oppkjøp av Titan Technologies.

• Mats Rahmström, direktør for Atlas Copcos forretningsområdet Industriteknikk +46 (0)8 743 8505
  • Ola Kinnander, PR-ansvarlig, +46 (0)8 743 8060 eller +46 (0)70 347 2455

Atlas Copco er en verdensledende leverandør av bærekraftige produktivitetsfremmende løsninger. Gruppen leverer innovative kompressorer, vakuumløsninger og luftbehandlingssystemer, anleggs- og gruveutstyr, elektriske verktøy samt monteringssystemer. Atlas Copco utvikler produkter og tjenester som fokuserer produktivitet, energieffektiv, sikkerhet og ergonomi. Selskapet, som ble grunnlagt i 1873, har hovedkontor i Stockholm og driver virksomhet i mer enn 180 land. I 2013 hadde Atlas Copco en omsetning på 84 milliarder svenske kroner (9,7 milliarder euro) og mer enn 40 000 ansatte.

Atlas Copcos forretningsområde Industriteknikk leverer elektriske og pneumatiske industriverktøy, monteringssystemer, kvalitetssikringsprodukter, programvare og tjenester gjennom et globalt nettverk. Forretningsområdet utvikler nyskapende løsninger for bærekraftig utvikling til kunder innen bil- og luftfartsindustrien, industriproduksjon og vedlikehold samt service for kjøretøy. Hovedavdelingene for produktutvikling og produksjon ligger i Sverige, Frankrike og Japan.