Atlas Copco kjøper amerikansk spesialist innen fastboltingsløsninger

2014-12-16

Stockholmi Sverige, 16. desember, 2014: Atlas Copco, en ledende leverandør av bærekraftige produktivitetsløsninger, har inngått avtale om å kjøpe Titan Technologies International Inc., en leverandør av kraftig fastboltingsverktøy for olje- og gassektoren og annen industri.

Titan Technologies som er basert i Clifton i New Jersey i USA har 14 ansatte og beregnede inntekter i 2014 på 5 millioner dollar (35 millioner svenske kroner) . Det privateide selskapet selger hydrauliske momentnøkler i tillegg til pumper og tilbehør. Produktene brukes for å sikre integritet i sammenføyninger under høyt trykk, for eksempel på oljerigger, vindparker, skipsverft og broer.

"Dette oppkjøpet utgjør en strategisk tilpasning, da den utvider tilbudet vårt innen overlegne fastboltingsløsninger til å omfatte flere kunder innen segmentene olje og gass og strømproduksjon", sier Mats Rahmström, direktør for Atlas Copcos forretningsområde Industriteknikk. "Dette gir oss flere kanaler til markedet og større tilgang for kundene våre til våre produkter og tjenester".
For mer informasjon om Titan Technologies kan du se www.titanti.com.

Bedriften som er kjøpt opp vil bli en del av Chicago Pneumatic Tools-divisjonen underlagt forretningsområdet Industriteknikk.
Oppkjøpet er forventet fullført i løpet av første kvartal 2015.

Hvis du vil ha mer informasjon, kan du kontakte:

• Mats Rahmström, direktør for Atlas Copcos forretningsområde Industriteknikk +46 8 743 8505
  • Ola Kinnander, PR-ansvarlig, +46 8 743 8060 eller +46 70 347 2455

Atlas Copco er en verdensledende leverandør av bærekraftige produktivitetsfremmende løsninger. Gruppen leverer innovative kompressorer, vakuumløsninger og luftbehandlingssystemer, anleggs- og gruveutstyr, elektriske verktøy samt monteringssystemer. Atlas Copco utvikler produkter og tjenester som fokuserer produktivitet, energieffektiv, sikkerhet og ergonomi. Selskapet, som ble grunnlagt i 1873, har hovedkontor i Stockholm og driver virksomhet i mer enn 180 land. I 2013 hadde Atlas Copco en omsetning på 84 milliarder svenske kroner (9,7 milliarder euro) og mer enn 40 000 ansatte.

Atlas Copcos forretningsområde Industriteknikk leverer elektriske og pneumatiske industriverktøy, monteringssystemer, kvalitetssikringsprodukter, programvare og tjenester gjennom et globalt nettverk. Forretningsområdet utvikler nyskapende løsninger for bærekraftig utvikling til kunder innen bil- og luftfartsindustrien, industriproduksjon og vedlikehold samt service for kjøretøy. Hovedavdelingene for produktutvikling og produksjon ligger i Sverige, Frankrike og Japan.