Pressen / Lokale selskapsnyheter / Innovasjon som har forandret en hel industri: Den hydrauliske hammeren fyller 50

2013-10-02

Denne måneden feirer Atlas Copco Construction Tools i Essen i Tyskland 50-årsjubileet for innføringen av den hydrauliske hammeren. En innovativ idé som ble skapt i den tyske byen Essen for et halvt århundre siden, har forandret anleggs- og gruveindustrien og er nå en global standard.

Krupp Berco Bautechnik, som ble kjøpt opp av Atlas Copco i 2002, utviklet den riggmonterte hydrauliske hammeren og tok ut patent i 1963. Den første maskinen, HM 400, skapte enorm interesse på messen i Hannover i 1967, og mer enn 2000 enheter ble solgt.

Spare tid og arbeidstimer

Den første riggmonterte hydrauliske hammeren i verden: HM 400

Målet var å spare tid og arbeid innen riving og gruvedrift, der trykkluftverktøy vanligvis ble brukt på den tiden, og det nye konseptet var svært vellykket. Det innebar at én person som betjente en riggmontert hydraulisk hammer, kunne gjøre like mye arbeid som flere operatører med trykkluftverktøy.

Denne innovasjonen var begynnelsen på en stor endring innen anleggs- og gruveindustrien. I dag er hydrauliske hammere vanlige å bruke, og mangfoldige produsenter over hele verden produserer maskiner av denne typen under mange forskjellige merkenavn. Titusenvis av maskiner selges over hele verden hvert år.

Innovasjon – en kjerneverdi hos Atlas Copco

Atlas Copco HB 4100: I dag brukes hydrauliske hammere over hele verden

Gordon Hambach, produktsjef for Power Demolition Tools under Atlas Copco Construction Tools: "Vi tror at det alltid finnes en bedre måte å gjøre ting på. Denne nyskapningsånden er en viktig del av Atlas Copcos identitet, en viktig del av hvordan vi driver forretning. Det er også drivkraften som har gjort oss til en leder innen vår bransje. Innovasjon er den ultimate drivkraften for langsiktig fortjeneste og vekst."

Hvis du ønsker mer informasjon, kan du kontakte:Atlas Copco er et industrikonsern med en verdensledende posisjon innenfor kompressorer, ekspandere og luftbehandlingssystemer, anleggs- og gruveutstyr, elektriske verktøy samt monteringssystemer. Atlas Copco har nyskapende produkter og tjenester og leverer løsninger for bærekraftig produktivitet. Selskapet, som ble grunnlagt i 1873, har hovedkontor i Stockholm og driver virksomhet i mer enn 170 land. I 2012 hadde Atlas Copco ca. 39 800 ansatte og en omsetning på 90,5 milliarder svenske kroner (10,5 milliarder euro).

Atlas Copco Construction Tools er en avdeling innenfor Atlas Copcos forretningsområde Anleggsteknikk. Avdelingen utvikler, produserer og markedsfører hydraulisk, pneumatisk og bensindrevet utstyr for rivning, resirkulering, valsing, fjellboring og betongarbeid. Produktene markedsførers og selges under flere varemerker av en verdensomspennende salgs- og tjenesteorganisasjon. Avdelingen har hovedkontor i Essen i Tyskland og produksjonsanlegg i Europa, Afrika og Asia.