Pressen / Lokale selskapsnyheter / Offisiell åpningssermoni for Gazcon A/S

Offisiell åpningssermoni for Gazcon A/S

2012-10-30

Gazcon A/S, som Atlas Copco nylig har kjøpt opp, utvikler, produserer og distribuerer nitrogen- og oksygengeneratorer ved hjelp av en teknologi kjent som trykksvingningsadsorpsjon (PSA). Selskapet har 21 medarbeidere.

Atlas Copcos divisjon Quality Air: Åpningssermoni for Gazcon – Horst Wasel, Bjarne Fog, Helle Fog, Tim Florizoone

fra venstre: Horst Wasel – administrerende direktør i Atlas Copcos divisjon Quality Air, Bjarne Fog – administrerende direktør i Gazcon, Helle Fog – leder for kvalitet og finans Gazcon , Tim Florizoone – Integrering

Nitrogen- og oksygengasser transporteres vanligvis til kunder ved via rørledninger, bulkbeholdere og sylindre. PSA-teknologien, kombinert med luftkompressorer og lufttørkere, gjør at små og middels store forbrukere av gass kan generere gass økonomisk på stedet, og reduserer slik kostnader og utslipp. Nitrogen brukes vanligvis til sjøfart, elektronikk og næringsmiddelindustri, mens oksygen for eksempel brukes i bruksområder som medisin, rensing av avløpsvann og metall.

"At Gazcon nå er en del av Atlas Copco-gruppen, er gode nyheter for alle som jobber i eller med Gazcon", sier Horst Wasel, administrerende direktør i Atlas Copcos divisjon Quality Air. "Med et fullstendig utvalg av nitrogen- og oksygengeneratorer ser vi store muligheter for å utvikle selskapet internasjonalt".

Gazcon er spesielt sterke innefor det maritime markedet, da deres inertgassystemer sørger for maksimal sikkerhet under sjøtransport av olje og gass. Selskapet tilbyr både et utvalg av standardgeneratorer og spesialtilpassede løsninger.

"Gazcon har alltid blitt kjennetegnet av svært motiverte medarbeidere og er en engasjert, fleksibel og kompetent organisasjon", sier Bjarne Fog, administrerende direktør i Gazcon A/S. "Dette, kombinert med styrken, størrelsen og produktutvalget til Atlas Copco, utgjør et godt grunnlag for Gazcon til å videreutvikle og styrke selskapet".

Gazcon A/S er en del av divisjonen Quality Air innenfor forretningsområdet Kompressorteknikk. Hvis du vil ha mer informasjon, kan du gå til webområdene til Gazcon og Atlas Copco nitrogen.

Last ned bilde her.

• Jeroen Hoen, Viseadministrerende direktør for kommunikasjon og kompetanseutvikling
    Telefon: +32 3 401 94 19 eller E-post: jeroen.hoen@be.atlascopco.com
Atlas Copco er et industrikonsern med en verdensledende posisjon innenfor kompressorer, ekspandere og luftbehandlingssystemer, anleggs- og gruveutstyr, elektriske verktøy samt monteringssystemer. Konsernet leverer bærekraftige løsninger som øker kundenes produktivitet ved hjelp av nyskapende produkter og tjenester. Selskapet, som ble grunnlagt i 1873, har hovedkontor i Stockholm og driver virksomhet i mer enn 170 land. I 2011 hadde Atlas Copco 37 500 ansatte og en omsetning på 81 milliarder svenske kroner (9 milliarder euro).

Quality Air er en divisjon innen Atlas Copcos forretningsområde for kompressorteknikk. Den utvikler, konstruerer, produserer og markedsfører tørkere, utstyr for gassdehydrering/gassgenerering, løsninger for medisinsk luft samt biogassoppgraderinger over hele verden. Produktene tilbys under flere merker til en rekke bransjer innen bl.a. olje og gass, kjemi, industriell produksjon, medisin og utleie. Hovedproduksjonsanleggene er i Kina, Belgia, Italia og USA. Avdelingens hovedkontor ligger i Antwerpen i Belgia.