Pressen / Lokale selskapsnyheter / Atlas Copco klatrer i patentrangering

Atlas Copco klatrer i patentrangering

2011-09-15

Stockholm i Sverige, 15. september 2011: Atlas Copco forbedrer sin plassering i en rangering av globale produsenter av industriutstyr, som bygger på kvaliteten til selskapenes patentportefølje. Atlas Copco er nummer 13 på listen som ble publisert i New York Times denne uken, en fremgang fra fjorårets 23. plass.

Rangeringen utarbeides av The Patent Board, et uavhengig pantentanalyse- og evalueringsselskap. I tillegg til å måle antallet patenter innvilget i USA i løpet av gjeldende år, evaluerer The Patent Board også andre indikatorer, f. eks. patentenes vitenskapelige kvalitet og hvor gamle oppfinnelsene porteføljen bygger på, er.

"Helt siden Atlas Copco innførte en felles patentpolitikk i 2006, har vi hatt et sterkt felles fokus på å drive frem nye ideer og beskytte intellektuelle eierrettigheter som springer ut av disse," sier Hans Sandberg, overordnet rådgiver for viseadministrerende direktør hos Atlas Copco AB og medlem av konsernets Patentstyre. "Det er med stor glede vi ser at dette arbeidet nå gir resultater."

Rangeringen omfatter 119 selskaper. Hvis du vil vite mer, kan du gå til http://online.wsj.com/mdc/public/page/2_3022-macromkt.html.

• Daniel Frykholm, PR-ansvarlig
    +46 (0)8 743 8060 eller +46 (0)708 65 8060

Atlas Copco er et industrikonsern med en verdensledende posisjon innenfor kompressorer, ekspandere og luftbehandlingssystemer, anleggs- og gruveutstyr, elektriske verktøy samt monteringssystemer. Konsernet leverer bærekraftige løsninger som øker kundenes produktivitet ved hjelp av nyskapende produkter og tjenester. Selskapet, som ble grunnlagt i 1873, har hovedkontor i Stockholm i Sverige og driver virksomhet i mer enn 170 land. I 2010 hadde Atlas Copco ca. 33 000 ansatte og en omsetning på 70 milliarder svenske kroner (7,3 milliarder euro). Se www.atlascopco.com hvis du vil ha mer informasjon.