Pressen / Lokale selskapsnyheter / Atlas Copco tilbake på Dow Jones Sustainability Indexes

Atlas Copco tilbake på Dow Jones Sustainability Indexes

2011-09-08

Stockholm i Sverige, 8. september 2011: Atlas Copco har blitt valgt ut til å være et nytt medlem av Dow Jones Sustainability Indexes, som er listen over verdens ledende selskaper innen bærekraftig drift.

Etter 19. september vil Atlas Copco AB befinne seg på Dow Jones Sustainability World Index og på Dow Jones Sustainability Europe Index. For aktivaforvaltere som fokuserer på investeringer i bærekraftige selskaper, gir indeksene en standard for å måle resultatet av investeringene.

"Atlas Copcos forpliktelse overfor bærekraftig produktivitet vil understøtte en god, langsiktig utvikling, både økonomisk og når det gjelder vår miljømessige og sosiale innvirkning," sier Annika Berglund, senior viseadministrerende direktør for konsernets kommunikasjon. "Vi er svært fornøyde med nok en gang å bli inkludert i Dow Jones Sustainability Indexes, noe som underbygger profilen vår overfor investorer med fokus på disse punktene."

I februar i år introduserte Atlas Copco nye mål for bærekraftig, lønnsom utvikling. Disse omfatter forbedring av kundenes energieffektivitet med 20 % innen 2020, å redusere konsernets karbondioksidutslipp med 20 % i samme tidsperiode samt å håndheve en nulltoleranse for bestikkelser og korrupsjon.

Atlas Copco har tidligere vært inkludert i Dow Jones Sustainability Indexes i 2007/2008. Medlemskap i indeksene for bærekraftig drift er basert på en årlig evaluering og sammenligning mellom likemenn i bransjen. Evalueringen fokuserer på administrasjon av muligheter og risikoer som følge av økonomisk, miljømessig og sosial utvikling. Aspekter som forretningsstyring og strategi tas med i betraktningen, i tillegg til viktige resultatindikatorer som utslipp og avfall. Se www.sustainability-indexes.com for mer informasjon.

• Daniel Frykholm, PR-ansvarlig
    +46 (0)8 743 8060 eller +46 (0)708 65 8060

Atlas Copco er et industrikonsern med en verdensledende posisjon innenfor kompressorer, ekspandere og luftbehandlingssystemer, anleggs- og gruveutstyr, elektriske verktøy samt monteringssystemer. Konsernet leverer bærekraftige løsninger som øker kundenes produktivitet ved hjelp av nyskapende produkter og tjenester. Selskapet, som ble grunnlagt i 1873, har hovedkontor i Stockholm i Sverige og driver virksomhet i mer enn 170 land. I 2010 hadde Atlas Copco ca. 33 000 ansatte og en omsetning på 70 milliarder svenske kroner (7,3 milliarder euro). Se www.atlascopco.com for mer informasjon.