Informasjonskapsler hjelper oss med å levere tjenester. Ved å bruke denne siden godtar du bruken av informasjonskapsler. Vi lagrer ikke personlige opplysninger. Les mer.

Pressen / Applikasjonshistorier / Rask og optimal ytelse innen broriving takket være omfattende utstyrspakke fra Atlas Copco

Rask og optimal ytelse innen broriving takket være omfattende utstyrspakke fra Atlas Copco

2015-11-02

En bro bygget av armert betong over Autobahn 8 mellom Merklingen og Nellingen i Sør-Tyskland ble revet over natten, mye takket være den effektive og pålitelige ytelsen til hydraulikkredskapene fra Atlas Copco. I tillegg til de ulike rivingsklørne, hammerne og pulverisatorene, hadde rivingsteamet også god nytte av den hydrauliske magneten HM 2000 til å knuse strukturer og sortere rivingsavfall. Det er nå ingenting som står i veien for den planlagte utvidelsen av A 8 til seks kjørefelter eller konstruksjonen av den parallelle høyhastighetsjernbanelinjen fra Wendlingen til Ulm.

hammere og kuttere i broriving
"En logistisk mesterverk," erklærer Jörg Hamann, talsmann for Deutsche Bahn Projekt Stuttgart–Ulm GmbH, til ære for den omhyggelig planlagte høyteknologiske operasjonen. Rivingen av broen, som var viktig for å gjøre vei for planlagte utbedringer av infrastrukturen, inkludert alle tilknyttede oppgaver, var planlagt å være ferdig i løpet av bare 14 timer. Entreprenørselskapet Fischer Weilheim GmbH fullførte oppgaven godt innenfor den gitte tidsrammen. De brukte åtte Caterpillar-gravemaskiner med en operativ vekt på opptil 50 tonn for å fjerne 1500 tonn "Blaubeurer Weg"-bro i armert betong, som var 64 meter lang og 6 meter bred. Flere kraftige Atlas Copco-klør, -hammere og -betongpulverisatorer med en vekt på opptil fire tonn ble brukt som arbeidsredskaper.

Joachim Schmid, konsernsjef for rivingsselskapet, er imponert over mulighetene disse toppmoderne maskinene gir: "Slike strukturer ville ha blitt sprengt med dynamitt før." Dagens gravemaskiner og deres arbeidsredskaper er så effektive at et slikt rivingsprosjekt kan gjennomføres nesten på null komma niks. "Dette var en anleggsjobb der det å komme tilbake for å fullføre oppgaven neste dag, ikke var et alternativ," forklarer Schmid med tanke på behovet for pålitelige maskiner og arbeidsprosesser.

Oppgaver ble gjennomført i rask rekkefølge på anleggsplassen. Så snart veiene var sperret av, demonterte arbeidere autovernene og midtdelerne, og deretter la de ut et ikke-vevd stoff og grus for å beskytte veibanen. Deretter ble broens rekkverk fjernet etterfulgt av de solide betongseksjonene og hele overbygningen.

Selv om den tekniske prosedyren for broriving i stor grad er den samme hver gang, kan Schmid bekrefte at hvert prosjekt har sin egen spesielle karakter. "Hver bro er et unikt tilfelle." Denne bestemte overgangen over A 8 hadde ikke en sentral støttestruktur. Noe som resulterte i at gravemaskinene ikke kunne operere ovenfra, som er den vanlige tilnærmingen, men bare nedenfra. Dette gjorde det enda viktigere at arbeidsredskapene kunne brukes akkurat der de trengtes med nøyaktig den rette mengden kraft.

Det var ikke bare de velutprøvde klørne og hammerne som var til hjelp ved den vellykkede demonteringen av broen. En HM 2000-hydromagnet viste seg også svært nyttig. Den er en fast magnet for bærerkjøretøy mellom 14 og 45 tonn og egner seg svært godt til å skille metall fra annet rivingsavfall. Det sikrer større overskudd takket være optimal utnyttelse av det kasserte stålet og sikrer også rask og svært effektiv sortering og effektiv resirkulering. I tillegg fører en ryddet anleggsplass til betydelig mindre skader på maskiner og utstyr.

Nå som brofjerningen er fullført, begynner Deutsche Bahn-prosjektselskapet å en ny overgangsstruktur over A 8, med en total lengde på rundt 87 meter og en høyde på opptil 6,4 meter. Kalkulert til å koste rundt 600 000 euro. Den nye overgangen skal være ferdig innen januar 2017.

For ytterligere informasjon tar du kontakt med:


Atlas Copco er en verdensledende leverandør av bærekraftige produktivitetsfremmende løsninger. Gruppen leverer innovative kompressorer, vakuumløsninger og luftbehandlingssystemer, anleggs- og gruveutstyr, elektriske verktøy samt monteringssystemer. Atlas Copco utvikler produkter og tjenester som fokuserer produktivitet, energieffektiv, sikkerhet og ergonomi. Selskapet ble grunnlagt i 1873, har hovedkontor i Stockholm, og driver virksomhet i mer enn 180 land. I 2014 hadde Atlas Copco en omsetning på 94 milliarder svenske kroner (10,3 milliarder euro) og mer enn 44 000 ansatte.

Atlas Copco Construction Tools er en avdeling innenfor Atlas Copcos forretningsområde Anleggsteknikk. Avdelingen utvikler, produserer og markedsfører hydraulisk, pneumatisk og bensindrevet utstyr for riving, resirkulering, valsing, fjellboring og betongarbeid. Produktene markedsførers og selges under flere varemerker av en verdensomspennende salgs- og tjenesteorganisasjon. Avdelingen har hovedkontor i Essen i Tyskland og produksjonsanlegg i Europa, India og Asia.